Pretáčanie počítadla kilometrov oberá Európanov o 9,6 miliardy eur

Štrasburg, 28. 5. 2018 – Tento týždeň europoslanci v Štrasburgu rokujú o súčasnom fenoméne v automobilovom segmente. Špekulanti, ktorí pretáčajú počítadlá kilometrov na automobiloch, pôsobia v mnohých krajinách. Avšak bez spoločného postupu všetkých krajín EÚ nebude možné účinne zabrániť ich činnosti.

Branislav Škripek, slovenský europoslanec za OĽaNO povedal: „Odhaduje sa, že až polovica automobilov, ktoré sa predávajú v rámci cezhraničného obchodu má nepravdivý údaj o počte najazdených kilometrov. Na podvody s týmito autami najviac doplácajú ľudia s nižším príjmom a zo sociálne slabšieho prostredia.” Okrem toho environmentálne vlastnosti týchto vozidiel sú horšie, ako sa predpokladá, a tým dochádza aj k nárastu emisií znečisťujúcich látok.

Pozitívnym príkladom je Belgicko a Holandsko. B. Škripek vysvetľuje: „Obe krajiny zriadili databázové systémy, v ktorých sa nachádzajú záznamy o najazdených kilometroch. Údaje pochádzajú z pravidelných kontrol technického stavu, údržby, prehliadok a opráv. Výsledkom bolo, že sa značne znížil počet vozidiel so zmanipulovaným počítadlom kilometrov.”

Odhaduje sa, že na Slovensku  je až 1 milión áut s pretočeným počítadlom. Od 1.3. 2016  v SR platí zákon, ktorý zakazuje predaj automobilov s pretočeným počítadlom podnikateľom a firmám. Ján Marosz kritizuje uvedenú legislatívu, nakoľko nepoctiví predajcovia v autobazároch našli jednoduchý spôsob ako tento zákon v praxi obísť. Fungujú len ako “sprostredkovatelia” predaja a tak sa zákaz na nich nedá uplatniť. Ján Marosz, tieňový minister dopravy za OĽaNO, ďalej uviedol: Na trhu s ojazdenými vozidlami v SR je podvádzanie „stáčaním kilometrov“ veľký problém. Akákoľvek snaha o jeho elimináciu je však vopred odsúdená na neúspech, pokiaľ nedokážeme dostatočne účinne a jednoducho podchytiť aj manipuláciu na vozidlách dovážaných z členských krajín Únie. Z tohto dôvodu veľmi vítame iniciatívu na spoločný postup a jednotné pravidlá EÚ v tejto problematike.”

Problém sa dá vyriešiť na viacerých úrovniach. „V prvom rade výrobcovia áut by mali predávať také automobily s počítadlom kilometrov, do ktorého sa nebude dať zasiahnuť. Riešením môže byť aj spoločná databáza všetkých automobilov v EÚ, kde sa bude evidovať počet reálne najazdených kilometrov. Avšak táto databáza musí spĺňať všetky štandardy na osobnú ochranu údajov, aby sa nemohla zneužiť,” dodáva na záver Branislav Škripek.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *